Börsinformation

Här presenteras börspåverkande pressreleaser, inklusive finansiella rapporter, från NCC.

Kallelse till extra bolagsstämma i NCC AB

Aktieägarna i NCC AB (”Bolaget”) kallas härmed till extra bolagsstämma den 12 november 2020.

Styrelsen i NCC föreslår utdelning om 2,50 kronor per aktie

Styrelsen i NCC AB föreslår en utdelning om 2,50 kronor per aktie för räkenskapsåret 2019. Styrelsen kommer därför att kalla till en extra bolagsstämma den 12 november 2020. Förslaget kommer efter att styrelsen, i enlighet med vad som tidigare kommunicerats, gjort en förnyad bedömning av effekterna av coronapandemin och bolagets finansiella ställning.

AMF & AMF Fonder byter representant i NCC:s valberedning

På bolagsstämman 2020 valdes Anders Oscarsson att representera AMF & AMF Fonder för kommande valberedning. AMF & AMF Fonder, som är NCC:s tredje största ägare har meddelat att man önskar byta representant till Peter Guve, förvaltare på AMF Fonder.

Halvårsrapport för första halvåret 2020

Lönsamheten fortsätter att förbättras

Omvandling av aktier i NCC AB

Enligt NCC:s bolagsordning har ägare till aktie av serie A rätt att begära att sådan aktie omvandlas till aktie av serie B. Genom omvandling minskar det totala antalet röster i bolaget.

Omvandling av aktier i NCC AB

Delårsrapport för första kvartalet 2020

Starkt kassaflöde och fortsatt förbättring

NCC:s styrelse har beslutat om återköp av egna B-aktier

Styrelsen för NCC AB (publ) har med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 1 april 2020 beslutat om återköp av egna B-aktier.

NCC:s årsstämma 2020

NCC:s aktieägare fattade vid dagens årsstämma beslut om bland annat fastställande av resultat- och balansräkning, ansvarsfrihet för styrelse och vd, utdelning, val av styrelse och styrelsearvode, val av revisor, riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare och ett långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram. Vidare fattades beslut om förändring av bolagsordningen, som en följd av en föreslagen ändring i aktiebolagslagen.

Ändrade förslag avseende utdelning och arvoden

Med anledning av den rådande osäkerheten i samhället till följd av coronaviruset föreslår NCC:s styrelse att årsstämman som äger rum den 1 april inte fattar beslut om att lämna någon utdelning. Istället avser styrelsen att, om förutsättningarna medger, kalla till en extra bolagsstämma senare under året för att då besluta om utdelning. NCC:s valberedning har också beslutat föreslå oförändrade styrelsearvoden jämfört med 2019.